Prečo sú slovenské diaľnice drahé, nekvalitné a neskoro

Autor: Vladimír Rymarevič Altmanskij | 28.2.2014 o 13:00 | (upravené 28.2.2014 o 13:19) Karma článku: 7,71 | Prečítané:  1191x

Všetkým nám ležia v žalúdku predražené diaľnice, alebo hokejový štadión. Financované z verejných zdrojov - z peňazí štátu, samosprávy, alebo z eurofondov. Koniec-koncov sú to stále peniaze z našich daní. Okrem možnej korupcie pri verejných zákazkách je tu však aj faktor, o ktorom šomrajúca nezainteresovaná väčšina ani len netuší.

Tunel VišňovéTunel Višňovéinternet

Ten však môže významnou mierou v pozitívnom i negatívnom smere ovplyvniť reálnosť ceny a kvality stavby - prípravná fáza stavby. Nedostatočná príprava a podklady sú totiž častým dôvodom predraženia, spomalenia a nekvality.

A práve to má pripravovaná novela stavebného zákona historickú šancu zmeniť. Dodnes totiž nie je v stavebníckej legislatíve stanovená povinnosť mať k stavbe podrobnú Dokumentáciu realizačného stupňa, tzv. DRS. Stavebné úrady dnes akceptujú jednoduché stavebné projekty. Tie však nič nehovoria o použitých technológiách, neidentifikujú potenciálne problémové fázy stavby, často neidentifikujú minimálne, ani len základné požiadavky na kvalitu - materiálu, či vyhotovenia. 

Dvojitá čierna diera - TUNEL Višňové
Na preťažený a rozkopaný úsek Žilina - Martin nenadávajú len miestni vodiči, keďže je jedným z kritických miest hlavného ťahu Bratislava - Košice. Stavba tunela Višňové medzi Žilinou a Martinom sa však nehýbe. Prečo? Lebo špecifikácia tendra nemala dostatočnú DRS. Laicky povedané - zadanie zo strany štátu nebolo dostatočne presné. A výsledok? Obrovské rozdiely v cenových ponukách a nekonečné námietky od uchádzačov. A keďže každú treba preskúmať, rozhodnúť a následne prichádza ďalšie kolo odvolaní, čas neúprosne letí, ceny vstupov rastú. A niet víťaza. A čo sa momentálne deje v kauze Višňové? Uchádzači dopĺňajú svoje ponuky o podrobné DRS....

Neurčená kvalita = nekvalita
Bez kvalitnej DRS môže tiež byť veľký problém s kvalitou stavieb. Nemenovaný minister a dnes prezidentský kandidát sa môže biť do pŕs, že vytendroval o 20 % lepšiu cenu ako jeho červený predchodca. Čo však z toho, keď už o 2-3 roky treba diaľnicu opravovať a v súčte zaplatí daňový poplatník oveľa viac. Nehovoriac už o bezpečnostných rizikách. 

Kalkulácie - strieľanie „od boku"
Poviete si - veď veľké stavebné firmy majú bohaté skúsenosti a vedia presne určiť, koľko ich stavba bude stáť a koľko na nej zarobia. Ale mýlite sa. Je šokujúce, koľko renomovaných stavebných spoločností strieľa kalkulácie „od boku". Bohužiaľ, inak to niekedy nejde, ak pri súťažiach niet dostatok presných vstupov zo strany zadávateľa. A keď nebodaj vyhrajú tender a pri realizácii zistia, že pri strieľaní „od boku" netrafili, schytajú to menší subdodávatelia, ktorí darmo prosia o úhradu faktúr. A tých to môže stáť krk. Čerstvý príklad Váhostavu ukazuje jasne. 

Suma sumárum, Dokumentácia realizačného stupňa šetrí čas pri realizácii i peniaze a dlhodobo zvyšuje kvalitu. A preto by mala byť jednoznačne obligatórna v novele stavebného zákona. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?